Zonnevoertuigen

Direct in contact komen met installateurs? Klik hier voor een Vrijblijvende ZONNEPANELEN offerte

Zonnevoertuigen

Het ontwikkelen van een auto die volledig op zonne-energie rijdt is een techniek doel sinds de jaren 1980. De World Solar Challange is een halfjaarlijkse zonneaangedreven auto wedstrijd, waar ploegen van universiteiten en ondernemingen het tegenover elkaar opnemen over 3021 km langs centraal Australië van Darwin tot Adelaide. In 1987, wanneer het werd opgericht, de gemiddelde snelheid van de winnaar was 67 kilometer per uur en in 2007 was gemiddelde snelheid van de winnaar al verbeterd tot 90,87 kilometer per uur.De Noord-Amerikaanse zonne-uitdaging ( North American Solar Challenge) en de geplande Zuid-Afrikaanse zonne-uitdaging (South African Solar Challenge) zijn vergelijkbare competities die een groeiende internationale interesse weerspiegelen in het ontwikkelen en bouwen van zonneaangedreven auto’s. Sommige voertuigen gebruiken zonnepanelen voor hulpenergie zoals airconditioning om het binnenin de voertuigen fris te houden dit weerspiegelt zicht in een dalend benzineverbruik.

Er is een nieuw concept dat misschien ontwikkelde zal worden door General Motors, Ford en Chrysler in een Project van Manhattan, in ruil voor hun borgtocht. In deze benadering zijn er zonnepanelen en dragen geïnstalleerd boven Diamond stegen op de snelwegen. Gelijktijdig worden er auto’s gemaakt die geen batterijen vereisen, maar worden opgeladen als ze Geëlektriseerde snelweg afrijden. Dit systeem zou ook de navigatie controleren van alle elektrische voertuigen dat toelaat dat de bestuurder en passagier verbonden zijn met het internet om zo werkt te doen of geanimeerd te worden.

zonne voertuigenIn 1975 werd de eerste praktische zonneboot geconstrueerd in Engeland. Tegen 1995 begonnen passagiersboten die fotovoltaïsche zonnepanelen opnamen te verschuinen en worden nu uitgebreid gebruikt. In 1996 maakte Kenichi Horie de eerste zonneaangedreven oversteek van de Stille Oceaan, en de “sun21” catamaran maakte de eerste zonneaangedreven oversteek van de Atlantische oceaan in de winter van 2006-2007.

In 1974, maakte de eerste onbemande Sunrise II vliegtuig de eerste zonnevlucht. Op 29 april 1979 maakte de Solar Riser de eerste vlucht als zonneaangedreven, volledig bestuurd, mandragend vliegtuig en bereikte een hoogte van 12 meter. In 1980, de Gossamer Penguin maakte de eerste volledig aangedreven vlucht door fotovoltaïsche panelen. Dit werd snel gevolgd door de “Solar challenger” die het Engelse Kanaal overstak in juli 1981. In 1990 vloog Eric Raymond in tussenstoppen van Californië tot North carolina gebruik makend van zonne-energie. Ontwikkelingen draaiden toen terug naar onbemande luchtvoertuigen met de Pathfinder (1997) en verdere ontwerpen, de helios vestigde het hoogterecord voor een niet raket aangedreven vliegtuig met een hoogte van 29524 meter in 2001. De Zephyr ontwikkeld door BAE Systems is het laatste recordbrekend zonnevliegtuig, het maakte een 54 uur durende vlucht in 2007 en maandlange vluchten worden voorzien tegen 2010.

Zonneballon

Een zonneballon is een zwarte ballon die met gewone lucht wordt gevuld. Aangezien het zonlicht op de ballon schijnt, zonneballonwordt de lucht in de ballon opgewarmd en zet deze uit wat een opwaartse kracht veroorzaakt, heel erg gelijkend zoals een kunstmatig verwarmde heteluchtballon. Sommige zonne ballonen zijn groot genoeg voor een menselijke vlucht maar het gebruikt ervan is beperkt tot de speelgoedmarkt aangezien de verhouding tot oppervlakte tot lading relatief hoog is.

Zonnezeilen zijn een voorgestelde vorm van ruimtevaartaandrijving dat grote membraanspiegels gebruikt om stralingsdruk van de zon te gebruiken. In tegenstelling tot raketten vereisen zonnecellen geen brandstof. Hoewel het vertrouwen klein is in vergelijking met raketten, het gaat verder zolang de zon schijnt op de gebruikte zeilen en in het vacuüm van de ruimte kan het opmerkelijke snelheden halen.

Het “High-altitude airschip” is een onbemande, lange duur, lichter dan de lucht voertuig dat helium gas gebuikt voor lift, en dunne film zonnecellen voor stroom. Het ministerie van Defensie van de Verenigde Staten van Amerika, het ministerie van raketbescherming agentschap heeft Lockheed Martin gecontacteerd om het “Ballistic Missile Defense System” te maken. Vliegtuigen hebben enkele voordelen voor zonneaangedreven vluchten; ze hebben geen stoom nodig om omhoog te blijven, en een vliegtuig oppervlakte stelt een groot gebied voor aan de zon.